Důvěry klientů zneužilo zhruba 87 procent zprostředkovatelů energií, které loni kontrolovala Česká obchodní inspekce (ČOI). Obchodníci vůči zákazníkovi nejčastěji použili klamavé konání, nekalé obchodní praktiky nebo neinformovali o možnostech reklamace.
nspekce loni provedla celkem 15 kontrol. Při 13 z nich zjistila porušení zákona o ochraně spotřebitele, což je téměř 87 procent případů. Za pochybění uložila 24 pokut v hodnotě 8,84 milionu korun. Nejvíc případů bylo v Praze a Středočeském kraji.
Kontroly ČOI zaměřovala na nabídku a služby souvisejících s uzavíráním smluv o dodávkách energií, zejména obsah uzavíraných smluv o zprostředkování dodávek energií. Zprostředkovatelé nejčastěji používali klamavé praktiky, nekalé obchodní postupy nebo neinformovali o možnostech reklamace. V některých případech porušili i více pravidel najednou.
Inspekce většinu kontrol zahájila na základě podání spotřebitelů. Z nich bylo zřejmé, že poskytovatelé cílili zejména na starší lidi, které kontaktovali telefonicky nebo je navštěvovali přímo v místě jejich bydliště. „Zneužívali jejich důvěřivosti a prostřednictvím nepravdivých a neúplných informací usilovali o to, aby podepsali smlouvy o poskytování služeb, případně i plnou moc, na základě které by mohli následně činit další kroky bez jejich vědomí,“ uvedla ČOI.